La informació sobre drogues i VIH, des del punt de vista de les persones afectades o d'usuaris/es de diferents tipus de drogues i les seves conseqüències estan completament absents dels mitjans de comunicació, tant dels generalistes com els especialitzats.
Aquesta és una de les conclusions de la taula de debat que va tenir lloc el 15 d’octubre en la sala de Juntes del Col·legi de Periodistes de Catalunya. A la taula, hi van assistir un grup d’experts i expertes de FAUDAS (Federació Estatal de Persones Afectades per les Drogues i el VIH), de diverses associacions i ONGD, conjuntament amb professionals de la informació de diferents mitjans. La taula rodona duia per nom: “Com integrar la informació sobre Drogues i VIH en l’agenda dels mitjans?, i en ella es va parlar de les conseqüències tràgiques que fa anys va tenir el tractament de la informació sobre la pandèmia de la Sida o de la marginació a les persones consumidores de drogues, a qui se segueix estigmatitzant com a protagonistes de caos i desordre social. A la taula, es va tractar en profunditat del tema de gènere en relació a aquest tipus d’informacions i sobre la invisibilitat de les dones.
Per a Virgin

Per la seva banda, Montse Pineda, coordinadora de Creació Positiva, va reconèixer que en aquesta invisibilitat de les dones també de vegades hi col·laboren les mateixes associacions desviant l’atenció del problema a les seves conseqüències. “Hem de reflexionar com ens comuniquem amb els mitjans, hem de superar l’etapa d’aïllament. És cert que vam quedar espantats davant l’espectacularitat comprovada en el tractament d’aquests temes”, explicava Pineda. I va posar l’exemple dels mitja
“S’hauria de tenir en compte que parlem d’una malaltia moral- la sida- de la sexualitat pecaminosa i del que es considera una transgressió: el consum de drogues- explicava Jordi Cebrià, de la revista Cáñamo, i per això necessiten buscar” víctimes lliures de pecat, amb les que es pugui identificar gran part de la societat “
Segons l’experiència actual dels seus protagonistes, les mateixes persones afectades i les persones i associacions que treballen amb elles: “Són necessàries polítiques més eficaces i humanes- defensava Agustin Ferro, president de FAUDAS- la política actual sobre drogues pot fer més mal que l’ consum mateix de drogues. No és tant el que es consumeix, sinó en les condicions d’ “apartheid” del consum. Hauríem de saber més sobre els efectes de vacunes i tractaments “
Xavier Pretel, president de Asaupam, associació catalana amb seu a Santa Coloma de Gramenet, també federada a FAUDAS, comentava que els mitjans haurien de seguir investigant i treballant sobre la situació actual del VIH i sobre els diferents consums de drogues, acudint a les fonts primàries expertes d’informació, les associacions que treballen dia a dia en aquest tema. “Fins ara ens hem dedicat a una política de reducció de danys, però fa temps que hem entrat en la prevenció, perquè ens hem adonat que hem de dirigir-nos a la joventut, i per això necessitem que els mitjans es facin ressò del problema i de les alternatives que oferim”
Fabiola Llanos, responsable de Comunicació de la Fundació Sida i Societat, va defensar que cal superar els estereotips que situen a països menys desenvolupats com són la majoria d’AmèTatiana Pacheco, coordinadora editorial de “Medios y Sida”, va parlar de l’estudi que van realitzar des del 2006 al 2008 per a l’Observatori de Salut del Portal de la Comunicació de l’UAB, que demostrava la poca importància que es donava a la malaltia, als afectats i sobretot a les afectades, que semblaven no existir. Pel que fa als estereotips, tot el continent africà i asiàtic sembla només ple de “víctimes” que estenen la malaltia.
Per a Juana Maria Ibarra, periodista experta en salut, la informació està completament medicalitzada. Només vol crear expectatives de "solucions pretesament científiques i radicals als problemes per tranquil·litzar la gent i continuar igual". Tot i que està bé que es doni informació nova i de qualitat sobre els avenços en l’àmbit de les drogodependències i el VIH, cal que la informació s’humanitzi relacionant-la amb els protagonistes d’allò que es parla".
Per la seva banda, Elena Tarifa, periodista, secretària d'Igualtat l'SPC (Sindicat de Periodistes de Catalunya) va comentar que no podem oblidar que els mitjans són empreses, i que per a elles el que "ven" és el que està a prop del poder, i els seus interessos sempre es posaran al costat de les grans multinacionals farmacèutiques (la seva font de publicitat) i dels seus “supòsits” descobriments, més que fer cas a la propostes de les associacions de base.
Segons Anni Karounni, periodista i fotògrafa pertanyent a la Xarxa Internacional de Dones Periodistes i Comunicadores (XIDPIC-cat) fa molt de mal a la societat, sobretot, el no reconeixement de les relacions de risc i la no consideració de la sexualitat i el seu paper en les relacions, que segueix romanent oculta. "Sobretot pel que fa a les dones grans -afegeix- el tema és totalment invisible. No es pot parlar d’això ".
Precisa
Julia Lopez (moncomunicacio.com)
Consultar Videos
Número 1 a Yooutube
Número 2 a VIMEO
número 3 a Youtube
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada